Preporuke

Osnovni tehnički parametri

  • Podešavanje HTTPS konekcije, tj. pribavljanje sertifikata (TLS) za sve domene koje medij koristi. Besplatni sertifikati se mogu nabaviti preko organizacije . Neophodno ih je pravilno konfigurisati uz pomoć alata kao što je i proveriti da li se ostvaruje HTTPS konekcija ka sajtu na svim popularnim brauzerima. Više informacija o tome kako podesiti HTTPS dostupno je u .
  • Analiza trenutne tehničke infrastrukture medijske organizacije (hosting paketi, domeni...) kako bi se utvrdile potencijalno ranjive tačke.
  • Razmotriti hosting u Srbiji ili nekoj od država članica EU zbog visokih standarda zaštite ličnih podataka. Tehnička rešenja koja se tiču privatnosti korisnika, moraju se opisati u odgovarajućoj dokumentaciji, sve do politike privatnosti sajta.
  • Na svim sajtovima koje medij koristi podesiti zaštitu od DDoS napada, pri čemu treba razmotriti . Cloudflare novinarima, aktivistima i zaštitnicima ljudskih prava nudi besplatne pakete zaštite () ali svakako treba razmotriti i druge opcije (npr. , ) u skladu sa kapacitetima i potrebama organizacije.

Obaveštavanje korisnika

  • Tekst politike privatnosti treba da bude pregledno organizovan prema informacijama koje traži zakon i praksama obrade podataka koje konkretan medij zaista primenjuje. Besplatan alat može biti od velike pomoći medijima prilikom kreiranja preglednog, konkretnog i jasnog obaveštenja korisnicima.
  • Prvi korak predstavlja precizna informacija o tome ko je rukovalac, sa svim neophodnim podacima o pravnom licu.
  • Rok čuvanja je ispravno naveden kada su navedeni različiti rokovi, bilo zakonski, bilo oni koje određuje rukovalac, za čuvanje različitih vrsta podataka o ličnosti u odnosu na svaku svrhu obrade. Takođe je potrebno odrediti posebne pravne osnove za svaku svrhu obrade, jer prava koje građani mogu da ostvaruju u velikoj meri zavisi od pravnog osnova za obradu.
  • Ukoliko se podaci dele sa nekim drugim, primaoci podataka treba da budu dovoljno jasno identifikovani. Česta fraza “pouzdani poslovni partneri“ po zakonu se ne smatra jasnom identifikacijom.
  • Prava koja imaju građani čiji se lični podaci obrađuju, moraju biti izričito i taksativno navedena, kao i način na koji ta prava mogu da se ostvaruju pred rukovaocem.
  • U slučaju nedoumica o načinu opisa i detaljima svake obrade podataka koju medij vrši, poželjno je potražiti pravni savet.
  • Potrebno je izričito se odrediti spram svih zakonom propisanih parametara. Na primer, ukoliko se podaci ne ustupaju trećim licima, to treba navesti u politici privatnosti.

Kolačići i trekeri

  • Mediji treba da poseduju obaveštenje o korišćenju kolačića i tehnologija za praćenje na svom sajtu ili u okviru politike privatnosti ili kao nezavisni dokument.
  • U najboljem slučaju, mediji bi trebalo odmah pri ulasku na sajt da traže korisnicima da se izjasne o obradi ličnih podataka, kao i da omoguće, u slučaju predomišljanja, u svakom trenutku jasnu i vidljivu opciju za povlačenje pristanka.
  • Obaveštenje o kolačićima treba da sadrži jednostavnu opciju za korisnike koji ne žele da pristanu na korišćenje kolačića, odnosno da se korisnicima pruži vidljiva opcija za deaktiviranje kolačića na stranici (opt-out).
  • Mediji moraju na razumljiv i transparentan način korisnicima da predstave na koji način se njihovi podaci obrađuju preko kolačića.
  • Mediji moraju da usaglase svoja obaveštenja o kolačićima bez obzira da li su čitaoci iz Srbije ili iz zemalja članica EU.
  • U slučaju korišćenja analitičkih alata, mediji mogu da pređu na servise kao što je , softver koji je usklađen sa svim regulativama o zaštiti podataka o ličnosti i garantuje privatnost korisnika.

Mobilne aplikacije

  • Mediji bi trebalo da se trude da kroz svoje aplikacije ne prikupljaju lične podatke koje se dele sa oglašivačima radi reklamiranja, a što može da ugrozi bezbednost korisnika.
  • U prodavnicama aplikacija (Play store i App store) treba na jasan i precizan način opisati sve korisničke podatke koji se prikupljaju kroz aplikacije.
  • Iako može biti dosta zahtevnije, interno kreiranje aplikacija mnogo je transparentnije jer na taj način mediji sami mogu da biraju dozvole i tehnologije za praćenje koje žele da koriste.
  • Ako imaju aplikacije, mediji bi trebalo redovno da vrše provere i ažuriraju svoje aplikacije kao i da obaveštavaju korisnike o svim promenama.

Registracija korisnika

  • Potrebno je poštovati princip minimizacije podataka prilikom registracije korisnika.
  • Potrebno je ograničiti prikupljanje podataka samo na one koji su neophodni za konkretnu svrhu registracije, što su, kako se najčešće pokazuje, mejl/korisničko ime i lozinka.
  • Potrebno je uskladiti politike privatnosti sa registracijom, jer se u nekoliko navrata registracija u politici privatnosti pominje, dok je na samoj veb stranici nema.
  • Ukoliko se opcija registracije pojavljuje na stranici, potrebno je omogućiti da ona bude funkcionalna i da bude jasno navedeno čemu ona služi.

Etički kodeks

  • Prihvatanje nadležnosti Saveta za štampu bio bi pokazatelj uspostavljanja dobre prakse u radu onlajn medija. Mediji u svom izveštavanju treba da poštuju pravila iz Kodeksa novinara Srbije, a u kontekstu privatnosti posebno da obrate pažnju na odeljke koji se tiču odgovornosti novinara (IV) i poštovanja privatnosti (VII)
  • Mediji treba da poštuju privatnost i identitet osumnjičenog ili počinioca krivičnog dela, zaštite druge podatke koji bi mogli da upute na identitet osumnjičenog ili počinioca, a takođe treba da zaštite i identitet žrtava (stav 3 odeljka Odgovornost novinara Kodeksa novinara Srbije)
  • Novinari treba da poštuju štite prava i dostojanstvo dece, žrtava zločina, osoba sa hendikepom i drugih ugroženih grupa (stav 5 odeljka Odgovornost novinara Kodeksa)